Metoda Montessori
Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.
Maria Montessori
Pierwsze przedszkole Maria Montessori otworzyła w Rzymie w 1907 roku. W 1911 r. metodę Montessori zaczęto stosować w szkołach w Szwajcarii i we Włoszech. W rok później powstały w Anglii i USA komitety popierające jej pedagogikę. Od tej pory powstają na całym świecie nowe placówki stosujące jej metodę.
Metoda
Metoda Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Pomaga w formowaniu prawidłowego charakteru, w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości oraz w zdobywaniu wiedzy i umiejętności szkolnych.
Główną Ideą pedagogiki M. Montessori jest dobro i rozwój dziecka. Chodzi o to, aby młody człowiek wzrastał w spokoju zgodnie z własnymi możliwościami i poczuciem bezpieczeństwa. Nauka dokonuje się poprzez pokazywanie różnorodnych sposobów rozwiązywania problemów. Dziecko wybiera tu samodzielnie ścieżkę nauczania ( posiada możliwość wyboru tego co je interesuje, a następnie zajmuje się tym w kolejności jaka mu odpowiada). Dzięki temu dziecko kojarzy naukę z czymś przyjemnym. Także wybór miejsca pracy, w którym dziecko czuje się dobrze jest bardzo ważny. Dla jednego ucznia dobrym miejscem będzie ławka, a dla innego na przykład dywan. Przy tak komfortowych warunkach wprowadzana jest edukacja naukowa oparta na silnej zasadzie samodzielności. Nauczyciel modelowo pokazuje dziecku wykonane zadanie lub czynność, następnie dziecko wykonuje je samo, tyle razy ile potrzebuje, i co najważniejsze, może popełniać błędy. Podejście do nauki jako samodzielnego procesu sprawia, ze każde dziecko zyskuje wysokie poczucie własnej wartości.
Metoda
Metoda Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Pomaga w formowaniu prawidłowego charakteru, w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości oraz w zdobywaniu wiedzy i umiejętności szkolnych.
Główną Ideą pedagogiki M. Montessori jest dobro i rozwój dziecka. Chodzi o to, aby młody człowiek wzrastał w spokoju zgodnie z własnymi możliwościami i poczuciem bezpieczeństwa. Nauka dokonuje się poprzez pokazywanie różnorodnych sposobów rozwiązywania problemów. Dziecko wybiera tu samodzielnie ścieżkę nauczania ( posiada możliwość wyboru tego co je interesuje, a następnie zajmuje się tym w kolejności jaka mu odpowiada). Dzięki temu dziecko kojarzy naukę z czymś przyjemnym. Także wybór miejsca pracy, w którym dziecko czuje się dobrze jest bardzo ważny. Dla jednego ucznia dobrym miejscem będzie ławka, a dla innego na przykład dywan. Przy tak komfortowych warunkach wprowadzana jest edukacja naukowa oparta na silnej zasadzie samodzielności. Nauczyciel modelowo pokazuje dziecku wykonane zadanie lub czynność, następnie dziecko wykonuje je samo, tyle razy ile potrzebuje, i co najważniejsze, może popełniać błędy. Podejście do nauki jako samodzielnego procesu sprawia, ze każde dziecko zyskuje wysokie poczucie własnej wartości.
Główne zasady pedagogiczne
Dekalog nauczyciela
- Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli nie zostaniesz do tego zaproszony.
- Nie mów źle o dziecku przy nim, a także podczas jego nieobecności.
- Skup się na wzmacnianiu i rozwijaniu tego, co jest dobre w dziecku, by coraz mniej miejsca pozostawało na to, co mu nie służy.
- Bądź aktywny w przygotowaniu otoczenia. Dbaj o nie stale i starannie. Pomóż dziecku ustalić właściwe, konstruktywne relacje ze wszystkim, co go otacza. Wskaż miejsca gdzie znajdują się materiały i pokaż, jak z nimi pracować.
- Bądź gotowy do pomocy, gdy dziecko tego potrzebuje, zawsze słuchaj i odpowiadaj mu.
- Szanuj dziecko, które popełnia błędy i może je wcześniej czy później samodzielnie poprawić. Reaguj natychmiast i zdecydowanie, kiedy zachowanie dziecka może być niebezpieczne dla jego samego, jego rozwoju lub innych w jego otoczeniu.
- Szanuj dziecko, które odpoczywa lub obserwuje innych. Nie przerywaj mu wołając go i nie zmuszaj do innej aktywności.
- Pomóż w znalezieniu zajęcia tym, którzy mają z tym trudności.
- Bądź wytrwały w powtarzaniu prezentacji dla dziecka, które wcześniej tego odmówiło. W ciszy lub używając łagodnych słów, pomagaj dziecku w zdobywaniu umiejętności, których jeszcze nie posiada i w pokonywaniu niedoskonałości.
- Zawsze traktuj dziecko z szacunkiem i miłością. Obdarzaj go tym, co masz najlepsze i wszystkim najlepszym, czym dysponujesz.
Dekalog nauczyciela
- Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli nie zostaniesz do tego zaproszony.
- Nie mów źle o dziecku przy nim, a także podczas jego nieobecności.
- Skup się na wzmacnianiu i rozwijaniu tego, co jest dobre w dziecku, by coraz mniej miejsca pozostawało na to, co mu nie służy.
- Bądź aktywny w przygotowaniu otoczenia. Dbaj o nie stale i starannie. Pomóż dziecku ustalić właściwe, konstruktywne relacje ze wszystkim, co go otacza. Wskaż miejsca gdzie znajdują się materiały i pokaż, jak z nimi pracować.
- Bądź gotowy do pomocy, gdy dziecko tego potrzebuje, zawsze słuchaj i odpowiadaj mu.
- Szanuj dziecko, które popełnia błędy i może je wcześniej czy później samodzielnie poprawić. Reaguj natychmiast i zdecydowanie, kiedy zachowanie dziecka może być niebezpieczne dla jego samego, jego rozwoju lub innych w jego otoczeniu.
- Szanuj dziecko, które odpoczywa lub obserwuje innych. Nie przerywaj mu wołając go i nie zmuszaj do innej aktywności.
- Pomóż w znalezieniu zajęcia tym, którzy mają z tym trudności.
- Bądź wytrwały w powtarzaniu prezentacji dla dziecka, które wcześniej tego odmówiło. W ciszy lub używając łagodnych słów, pomagaj dziecku w zdobywaniu umiejętności, których jeszcze nie posiada i w pokonywaniu niedoskonałości.
- Zawsze traktuj dziecko z szacunkiem i miłością. Obdarzaj go tym, co masz najlepsze i wszystkim najlepszym, czym dysponujesz.
Zainteresowanych prosimy o kontakt telefoniczny
729 767 869